روز جهانی دیابت گرامی باد .

روز جهانی دیابت گرامی باد .

روز جهانی دیابت گرامی باد .
۲۲ آبان ۱۴۰۱ | ۰۶:۵۲ کد : ۵۲۵۷ اخبار معاونت
تعداد بازدید:۱۴۵
فدراسیون بین‌المللی دیابت و سازمان بهداشت جهانی در سال ۱۹۹۱ و در پاسخ به رشد روزافزون دیابت در تمامی جوامع بشری، روز ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان) را به نام روز جهانی دیابت نامگذاری کردند. این روز در سال ۲۰۰۶ توسط سازمان ملل متحد به عنوان یک روز رسمی در تقویم جهان ثبت گردید
روز جهانی دیابت گرامی باد .

23 آبانماه (14 نوامبر)؛ روز جهانی دیابت

دیابت یک عارضه ناشى از اختلال در تولید و یا عملکرد انسولین در بدن است. انسولین هورمون یا ماده‌اى است که در لوزالمعده (پانکراس) تولید مى‌شود و سلول‌ها را قادر مى‌سازد تا گلوکز را از خون بگیرد و براى تولید انرژى استفاده کنند.

نامگذاری روز جهانی دیابت

چهاردهم نوامبر، سالگرد تولد "فردریک بانتینگ" کاشف انسولین، اولین بار در سال 1991 با همکاری بنیاد بین‌المللی دیابت (IDF)  و سازمان جهانی بهداشت (WHO) به عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری شده است. هدف از نامگذاری چنین روزی افزایش آگاهی عمومی در ارتباط با علل، عوارض، پیشگیری و درمان این پدیده روزافزون است.

 

مجمع عمومی سازمان ملل در 20 دسامبر 2006 با  تصویب قطعنامه برجسته و منحصر به فرد، دیابت را "یک بیماری مزمن و ناتوان کننده با هزینه های هنگفت“ معرفی کرد که خانواده‌ها، دولت ها و کل جهان با آن مواجه است. بر اساس قطعنامه سازمان ملل، چهاردهم نوامبر (23 آبان ماه) روز جهانی دیابت اعلام شد.

 

نماد روز جهانی دیابت

برای اعلام تصویب روز جهانی دیابت  از سوی سازمان ملل و نیز برای تأکید بر مبارزه برای پیشگیری از دیابت، استفاده از یک دایره به عنوان نشان «همه با هم برای دیابت»، تصویب  شد.  دایره یک نمادِ ساده است که به راحتی می توان آن را پذیرفت و استفاده کرد. در تمام ِ فرهنگ ها دایره، نشـانه زندگی و سلامتی است و معنی این نماد نیز این است که فشارهای سخت و شدید، نتیجه مثبت دارد. رنگ آبی، تجسم آسمان است که همه ملت ها را متحد می کند (رنگ پرچم سازمان ملل نیز آبی است). دایره آبی دیابت، نشان اتحاد جهانی برای مبارزه علیه دیابت است.

 

اشکال در سیستم سوخت رسانی بدن را که به دلیل کمبود انسولین به وجود می آید "دیابت" می خوانند. انسولین هورمونی است که توسط پانکراس – اندام تولید کننده آنزیم گوارش – ساخت می شود و برای جذب انرژی مواد غذایی ضروری است.

تعریف و انواع دیابت

دیابت شیرین، بیماری متابولیک است که آن را تحت عنوان دیابت می شناسید و موجب افزایش قند خون می‌شود. نقش هورمون انسولین، انتقال قند از خون به سلول های بدنتان و ذخیره‌سازی یا تولید انرژی در سلول است. در واقع بیماری دیابت، اختلال در ساخت مقادیر کافی انسولین یا استفاده از آن است.

اگر میزان بالای قند خون ناشی از دیابت درمان نشود، می تواند موجب آسیب به اعصاب، چشم ها، کلیه ها و سایر اندام هایتان شود.

دیابت انواع مختلفی دارد:

  • دیابت نوع ۱، بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی به سلول های لوزالمعده حمله می کند و آن ها را تخریب می کند، لوزالمعده محل ساخت انسولین است. این حمله، علت مشخصی ندارد. حدود ۱۰ درصد مبتلایان به دیابت، مبتلا به دیابت نوع ۱ هستند.
  • در دیابت نوع ۲، مقاومت در برابر انسولین در بدن تان ایجاد می شود و قند در خون تجمع می یابد.
  • قند خونتان در پِره دیابت بالاتر از حد طبیعی است، اما به اندازه ای بالا نیست که تشخیص دیابت نوع ۲ بر آن گذاشته شود.
  • دیابت بارداری به معنای قند خون بالا در دوران بارداری است. علت اصلی آن، هورمون های بلاک-کننده انسولین است که در جفت ساخته  می شوند.

دیابت بی مزه، بیماری نادری است، اما اگرچه هردو دیابت نامیده می شوند، هیچ ارتباطی با دیابت شیرین ندارد. خروج مایع از کلیه هایتان در این بیماری، بیش از حد طبیعی است.

علائم، علل و درمان های هر کدام از انواع دیابت، منحصر به فرد است. در ادامه مطلب با تفاوت بین انواع دیابت، بیشتر آشنا می شوید.

مهمترین علائم دیابت

افزایش قند خون، موجب بروز علائم می شود.

علائم عمومی

علائم عمومی دیابت شامل موارد زیر است:

  • افزایش گرسنگی
  • افزایش تشنگی
  • کاهش وزن
  • تکرر ادرار
  • تاری دید
  • خستگی شدید
  • روند کند در بهبود زخم ها

 

علائم دیابت در مردان

علاوه بر علائم کلی دیابت که ذکر شد، مردانی که به دیابت مبتلا هستند، ممکن است کاهش میل جنسی، اختلال در نعوظ (ED) و قدرت عضلانی ضعیفی داشته باشند.

 

علائم دیابت در زنان

این علائم ممکن است در زنان مبتلا به دیابت شامل عفونت ادراری، عفونت قارچی و خشکی و خارش پوست باشد.

 

 

 

 

 

 


نظر شما :