تشخیص اصل یا تقلبی بودن کالا با بارکد

تشخیص اصل یا تقلبی بودن کالا با بارکد

تشخیص اصل یا تقلبی بودن کالا با بارکد
۰۹ شهریور ۱۴۰۱ | ۰۸:۴۱ کد : ۵۰۸۳ اطلاعیه و مطالب آموزشی
تعداد بازدید:۵۸۳۶۲
برای استعلام و اطمینان از اصل بودن لوازم آرایشی و بهداشتی و همچنین سایر محصولات سلامت محور می توان از طریق سامانه TTAC از صحت کد ۱۶ اصالت محصول استعلام گرفت. برای اینکار راه های مختلفی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد:
تشخیص اصل یا تقلبی بودن کالا با بارکد

تشخیص اصل یا تقلبی بودن کالا با بارکد

برای استعلام و اطمینان از اصل بودن لوازم آرایشی و بهداشتی و همچنین سایر محصولات سلامت محور می توان از طریق سامانه TTAC  از صحت کد 16 اصالت محصول استعلام گرفت. برای اینکار راه های مختلفی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد:

  • ارسال کد اصالت به سامانه پیامکی ۲۰۰۰۸۸۲۲
  • شماره‌گیری تلفن گویای ۰۲۱۶۱۸۵
  • استفاده ازنرم افزار TTAC
  • سایتir 

دقت داشته باشید که برچسب اصالت معتبر، به رنگ سفید بوده و دارای حاشیه زرد رنگ می باشد. روی برچسب اصالت علاوه بر کد اصالت که زیر یک لایه طوسی رنگ اسکرچ شده است، کد GTIN، UID، سری ساخت، تاریخ انقضا و همچنین یک بارکد دو بعدی حاوی همین اطلاعات وجود دارد.

علاوه بر برچسب اصالت و شناسه کالا، می توان از طریق کد GTIN درج روی محصول نیز از اصل بودن آن مطمئن شد. کد GTIN که به صورت بارکد یک بعدی روی محصولات قرار داده می شود در واقع یک بارکد بین المللی است که در سراسر دنیا قابل درک و تفسیر است. سازمان GS1 جهانی یک زبان مشترک و استاندار برای بارکدهایی که روی کالا چسبانده می‌شود تعیین کرده است تا بارکدها در سراسر دنیا قابل شناسایی و رمزگشایی باشند. بارکد GTIN را می توان با استفاده از اسکنر گوشی تلفن همراه و یا دستگاه بارکد خوان اسکن کرد و یا کد GTIN را در سایت GS1 جستجو کرد تا کشور سازنده، کمپانی تولید کننده و مشخصات محصول نمایش داده شود. 3 رقم اول کد GTIN، مشخص کننده کشور سازنده می باشد برای مثال اگر کد GTIN با ارقام  690 تا 695 شروع شود، یعنی محصول مورد نظر ساخته کشور چین می باشد. در صورتی کد GTIN کالا با 626 شروع شود نیز، محصول ساخته کشور ایران می باشد.

برای تشخیص کشور سازنده می توانید، برنامه بارکدخوان را از پلی استور یا اپل استور دانلود کنید،  اگرچه آپدیت های جدید IOS و اندروید به صورت پیشفرض برنامه بارکد خوان را روی خود دارند. با استفاده از این برنامه ها شما می توانید به سرعت بارکد روی محصولات مختلف را اسکن کرده و کشور تولید کننده آن را مشاهده کنید.


( ۸۰۵ )

نظر شما :