۱۵ تیر ماه مصادف با ۶ جولای، روز جهانی بیماری های مشترک بین انسان و حیوان نامگذاری شده است.

۱۶ تیر ۱۴۰۲ | ۱۹:۱۷ کد : ۵۸۸۷ اخبار معاونت
تعداد بازدید:۹۴
۱۵ تیر ماه مصادف با ۶ جولای، روز جهانی بیماری های مشترک بین انسان و حیوان نامگذاری شده است.

بیماری های قابل انتقال میان انسان و حیوان، فصل مشترک دو حرفه پزشکی و دامپزشکی است که از نظر حفظ سلامت و بهداشت جوامع انسانی و دامی دارای اهمیت بسزایی است.نام این دسته از بیماری ها نمایانگر مسئولیت مشترک و خطیری است که به طور مشترک به عهده پزشکان و دامپزشکان در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان این گونه بیماری ها است.این بیماری ها علاوه بر وارد آوردن خسارات سنگیـن اقتصـادی بـه دلیـل از بین رفتن دام های بیمار، سلامتی انسان را نیز تهدید می کنند. 

  •  *چگونه میکروب ها بین حیوانات و افراد پخش می شوند؟* 

به دلیل ارتباط تنگاتنگ بین افراد و حیوانات، مهم است که از روش های رایج آلودگی افراد به میکروب هایی که می توانند باعث بیماری های مشترک انسان و دام شوند، آگاه باشید، که شامل موارد زیر می باشد: 

☑ *Direct contact  تماس مستقیم:*تماس با بزاق، خون، ادرار، مخاط، مدفوع یا سایر مایعات بدن یک حیوان آلوده؛ به عنوان مثال می توان نوازش یا لمس حیوانات آلوده و نیش یا خراش را نام برد. 

☑  *icon  Icon  تماس غیرمستقیم:* تماس با مناطقی که حیوانات در آن زندگی می کنند و پرسه می زنند یا اشیا یا سطوحی که به میکروب آلوده شده اند؛ بعنوان مثال می توان به آب مخزن آکواریوم، زیستگاه های حیوانات خانگی، گوشت مرغ، انبارها، گیاهان و خاک و همچنین غذای حیوانات خانگی و غذاهای دریایی اشاره کرد. 

☑  *icon flea-vector-borne:*  گزش کنه، یا حشره ای مانند پشه یا کک است. 

☑ *icon icon Foodborne:*  هر ساله از هر 6 آمریکایی 1 نفر از خوردن غذای آلوده بیمار می شود. خوردن یا نوشیدن چیزهای ناامن، مانند شیر غیر پاستوریزه (خام)، گوشت یا تخم مرغ نیم پز، یا میوه ها و سبزیجات خام که به مدفوع حیوان آلوده دارای آلودگی شده اند؛ غذای آلوده می تواند باعث بیماری در افراد و حیوانات از جمله حیوانات خانگی شود.

 ☑ *hazard icon  در آب:*  نوشیدن یا تماس با آبی که به مدفوع حیوان آلوده دارای آلودگی شده اند. 

  •  *چه کسانی بیشتر در معرض خطر بیماری های جدی ناشی از بیماری های مشترک بین انسان و دام هستند؟* 

هر کسی می تواند از یک بیماری مشترک انسان و دام بیمار شود، از جمله افراد سالم؛ با این حال، برخی از افراد بیش از دیگران در معرض خطر هستند و باید اقدامات لازم را برای محافظت از خود یا اعضای خانواده انجام دهند؛ این افراد بیشتر از دیگران در اثر ابتلا به برخی بیماری ها واقعاً بیمار می شوند و حتی می میرند.  این گروه از افراد عبارتند از:

 1⃣ کودکان زیر 5 سال 

2⃣ بزرگسالان بالای 65 سال 

3⃣ افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند 

4⃣ زنان حامله


نظر شما :