اصول پیشگیری از بروز مسمویت با فرآورده های شوینده و ضدعفونی کننده خانگی

۲۰ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۴ کد : ۵۸۲۴ اخبار معاونت
تعداد بازدید:۴۳
اصول پیشگیری از بروز مسمویت با فرآورده های شوینده و ضدعفونی کننده خانگی

پیش از شروع تعطیلات نوروز، بر اساس سنت قدیمی، نظافت و شستوشوی خانه ها آغاز میشود. پس باید توجه داشت که استفاده نابجا و بدون آگاهی از مواد شوینده و پاک کننده شیمیایی میتواند خطرات جبران ناپذیری را ایجاد نمایند. بنابراین با رعایت نکات زیر سلامت خود را تضمین نمایید:

1-همیشه در هنگام استفاده از فرآورده های شیمیایی و شوینده در نور کافی برچسب روی بسته را مطالعه نموده، سپس مصرف نمائید. استفاده از داروها و مواد شیمیایی در تاریکی میتوانند خطرناک باشد.

2- در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و شوینده و پاک کننده، پنجره ها را بازکنید تا هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد. بسیاری از این ترکیبات مانند وایتکس(مواد با پایه هیپوکلریت سدیم) بخارات سمی ایجاد میکنند که به مخاط دهان، بینی و ریه صدمه میزنند.

3- در زمان نظافت سطوح و استفاده از ترکیبات شوینده و پاک کننده از دستکش لاستیکی، کفش جلوبسته و در صورت امکان، ماسک استفاده نمایید.

4- از اختلاط مواد شیمیایی مانند جوهر نمک و مواد سفید کننده، لک بر و الکل جدا خودداری کنید . بخارات و گازهای ناشی از این اختلاط بسیار سمی و خفه کننده است .

5- بسیاری از داروها و محصولات نظافت خانگی مانند جوهر نمک، مواد شوینده و لک بر، لاک پاک کن، سموم حشره کش و جونده کش(مانند مرگ موش)، تینر، ضدیخ، بنزین و نفت میتوانند در صورت بلعیده شدن و تماس با پوست و چشم و یا درصورت تنفس، بسیار سمی باشند.

6- همیشه پس از استفاده از مواد شیمیایی سریعا درب آن را ببندید و دقت نمایید که هیچ ظرف دربسته ای از دسترس کودکان در امان نیست .

7- داروها، محصولات شوینده و فرآورده های آرایشی بهداشتی را دور از دسترس کودکان نگه داری نمایید.

8- قبل از دور انداختن ظروف حاوی مواد شیمیایی و شوینده داخل ظرف زباله، آن را آبکشی نمایید.

9- از قراردادن ظروف مواد شیمیایی در کنار مواد غذائی و همچنین شعله آور خودداری نمایید.

10- از قراردادن مواد شوینده و ضدعفونی کننده و الکل در کمدهای زیر ظرفشوئی اجتناب نمایید. خطر مسمومیت کودکان نوپا و کنجکاو از این طریق بسیار بالاست .

11- نزدیک به 90 درصد از مسمومیت ها در منازل رخ میدهند. خانه خود را نسبت به بروز مسمومیت ایمن کنید.

12- در صورت تماس پوست و چشم با مواد شوینده و ضدعفونی کننده، مواد اسیدی یا قلیایی، پوست و چشم را با مقادیر فراوان آب شستشو داده و مصدوم را به مرکز درمانی منتقل کنید.


نظر شما :