همزمان با آغاز موج جدید کرونا ( پیک هفتم ) در کل کشور و افزایش موارد ابتلا، شماری از همشهریان در فضای مجازی به موضوع کمبود دارو اشاره نموده‌اند.

۰۴ تیر ۱۴۰۲ | ۱۱:۰۴ کد : ۵۷۹۶ اخبار معاونت
تعداد بازدید:۹۸

به استحضار می رساند: شیوع مجدد بیماری کرونا ویروس (پیک هفتم ) و آمار زیاد مبتلایان ،  ، شروع تعطیلات تابستانی، سرم درمانی غیر منطقی و بی رویه و در مواردی نیز مشکلات و عرضه کننده دارو، همه روی افزایش تقاضا و کمبود عرضه اقلام دارویی پر مصرف تاثیر گذاشته است.
با توجه به شرایط ذکر شده، اقلام دارویی پر مصرف (نظیر سرم، آمپول استامینوفن، آمپول ویتامین ب کمپلکس و ...) به صورت سهمیه بندی توسط شرکت های پخش به داروخانه ها توزیع می گردد، به‌گونه‌ای که داروخانه های مجاور مراکز درمانی بطور مثال اورژانس و درمانگاه ها، زودتر سهمیه های دریافتی را تمام نموده و این موضوع موجب شده مشکلات کمبود دارو در این داروخانه ها بیشتر باشد.
لازم بذکر است برخی اقلام دارویی مانند آمپول استامینوفن، بیمارستانی بوده و باید توسط پزشکان در بیمارستان جهت بیماران واجد شرایط تجویز، صرفا به صورت نسخه الکترونیک ثبت گردد. اقلام دیگر شامل آمپول ویتامین ب کمپلکس، نیز بدلیل تزریقی بودن نیازمند #نسخه الکترونیک پزشک جهت عرضه توسط داروخانه می باشد.
از همشهریان عزیز تقاضا داریم که با رعایت اصول مصرف منطقی دارو، از ایجاد کمبودهای القایی جلوگیری کنند، به ‌طور مثال در این ایام برای عفونت‌های ویروسی از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک خودداری کرده، پزشکان را مجبور به تجویز سرم و ویتامین های تزریقی نکنند و خود از داروخانه ها اقلام دارویی نیازمند تجویز پزشک را درخواست نکنند. ضمنا با تشخیص پزشک معالج می‌توان در برخی شرایط از داروهای جایگزین با همان اثرات استفاده کرد که در شرایط فعلی دچار کمبود نیستند ( بطورمثال: آمپول نوروبیون (صرفا عضلانی) در شرایط کمبود آمپول ویتامین ب کمپلکس با رعایت شرایط تزریق متقاوت این دو فرآورده قابل جایگزینی می باشد).
دانشگاه علوم پزشکی زابل در سال 1401، مجوز تاسیس و بهره برداری تعداد 5 باب داروخانه جدید را در راستای رفع مشکلات کمبود دارویی و توزیع عادلانه دارو در سطح منطقه سیستان صادر نموده است، لذا در صورت مراجعه به داروخانه ای و نداشتن تمامی اقلام دارویی نسخه، همشهریان می توانند به سایر داروخانه ها مراجعه نموده و اقلام نسخه شان را تحویل گیرند.

در پایان با اشاره به اینکه کمبودهای دارویی مقطعی است، بیان نمود ان شاءالله در سال جدید با تدابیر و اقدامات سازمان غذا و دارو کشور برطرف می‌شود.
همچنین همشهریان عزیز میتوانند سوالات و شکایات دارویی خود را از طریق شماره تلفن 05432221887 با همکاران ما (کارشناسان رسیدگی به شکایت های دارویی: دکتر نیکبخت و دکتر جهان تیغی) در معاونت غذا و دارو در میان بگذارند یا از طریق سامانه پیام کوتاه معاونت به شماره 500040751642 موضوع شکایت خود را به همراه مستندات گزارش دهند.
دکتر حمیدیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زابل


نظر شما :