تجربه سالمندی سالم و شاد

تجربه سالمندی سالم و شاد

تجربه سالمندی سالم و شاد
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۲:۳۲ کد : ۵۷۴۷ اخبار معاونت
تعداد بازدید:۵۹
تجربه سالمندی سالم و شاد

*تجربه سالمندی سالم و شاد با رعایت 10 نکته*

 اگر تا به حال عادت های سالم نداشته اید هنوز دیر نیست. با ایجاد تغییرات کوچک می توانید تاثیر زیادی در زندگی خود احساس کنید. 

*پیری سالم و شاد با ورزش کردن* فعالیت و ورزش کردن موجب کاهش استرس و اضطراب و افزایش روحیه ی شما می شود. ورزش به کنترل بیماری های دیابت، بیماری های قلبی، فشار خون بالا، سرطان پستان، روده بزرگ و پوکی استخوان کمک می کند. توصیه می شود هر هفته 2 ساعت و 40 دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط مثل شنا یا پیاده روی انجام دهید. فعالیت های تقویت عضله، دو بار در هفته توصیه می شود. پرستار سالمند باید فرد سالمند را تشویق به فعالیت کند. 

*تقویت روابط اجتماعی* ارتباط با دوستان و خانواده برای سلامتی بسیار مفید است. افراد مسن که فعالیت های اجتماعی بیشتری دارند، احساسات مثبت تری دارند. اگر در حال حاضر زندگی اجتماعی فعالی ندارید، به دنبال فرصت هایی برای ارتباط مجدد با دوستان قدیمی یا پیدا کردن دوستان جدید باشید. در گروه های مساجد، فعالیت های داوطلبانه، سالن های ورزشی، گروه های فارغ التحصیلان یا هر گروه دیگری که با علاقه شما مطابقت دارند، به دنبال همفکران خود باشید. 

*پیری سالم و شاد با رژیم غذایی سالم* مصرف غذاهای حاوی فیبر زیاد و چربی کم، باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی می شود. استفاده از روغن زیتون، آجیل، دانه ها، میوه ها و سبزیجات، غلات سبوس دار، حبوبات و ماهی به داشتن پیری سالم و شاد کمک می کند. سعی کنید گوشت قرمز، لبنیات پرچرب و غذاهای فرآوری شده را کمتر مصرف کنید. 

*داشتن برنامه منظم* برای پیشگیری و درمان زود هنگام مراجعه مرتب به دکتر و متخصص الزامی است. اگر نیاز دارید کسی به شما کمک کند می توانید از یک پرستار استفاده کنید. 

*مصرف داروها  طبق دستور پزشک* مصرف منظم داروها برای داشتن پیری سالم و شاد الزامی است. هر چه میزان دارو های شما بیشتر باشد احتمال تداخل دارویی و عوارض منفی افزایش پیدا می کند. برای هر تغییری در مصرف داروهای خود با پزشک مشورت کنید.

 *دوری از الکل و سیگار* خطر مرگ و میر در اثر مصرف بیش از اندازه الکل برای زنان و مردان وجود دارد. مصرف الکل در سنین پیری عوارض زیادی برای شما به همراه دارد. کشیدن سیگار  نیز موجب افزایش کلسترول، فشار خون، ضربان قلب ، سرطان، دیابت، آسیب ریه و ضعیف شدن سیستم ایمنی می شود.

 *داشتن خواب کافی* بزرگسالان بالای 65 سال باید هر شب بین هفت تا هشت ساعت بخوابند. با افزایش سن شما تمایل پیدا می کنید شب ها زودتر بخوابید و صبح ها زودتر بیدار شوید. اگر دچار بی خوابی مزمن یا حاد هستید حتما به پزشک مراجعه کنید. برای داشتن پیری سالم و شاد، خواب کافی الزامی است. در هر دوره ای از زندگی خواب کافی و منظم ضروری است. 

*مراقبت از دندان ها* برای محافظت از دندان ها و لثه های خود توصیه می شود که روزانه 2 بار مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. جلوگیری از بیماری های دهان به شما در کنترل بیماری های دیابت و قلبی کمک می کند. 

*مشورت با پزشک  درمورد تغییرات عملکرد جنسی* اگر تغییری در عملکرد یا میل جنسی خود احساس می کنید که بر زندگی جنسی شما تاثیر منفی می گذارد با پزشک مشورت کنید. پزشک می تواند شما را به یک مشاور معرفی کند. مشاور به شما برای رفع این مشکل کمک می کند. 

*پیری سالم و شاد با جدی گرفتن علائم* کم خلقی و خستگی ناشی از پیری نیست. احساس افسردگی در هر سنی طبیعی است. اگر احساس افسردگی می کنید و انرژی سابق را ندارید به پزشک مراجعه کنید. افسردگی و استرس سلامت جسمی شما را نیز به خطر می اندازد. برای داشتن پیری سالم و شاد روحیه بسیار مهم است.هر یک از علائم زیر می توانند علامت خطر و نشان دهنده یک مشکل عمده سلامتی باشند. در صورت مشاهده حتما به پزشک مراجعه کنید.

 *ضعف یا سرگیجه ناگهانی*

 *تنگی نفس* 

*فشار در ناحیه قفسه سینه* 

*سوزن سوزن شدن یا بی حسی بدن ( مخصوصاً اگر در یک طرف بدن باشد)*

*از دست دادن تعادل یا هماهنگی* 

*مشکل در گفتار*

 *مشکل در غذا خوردن* 

*تعرق زیاد* 

*از بین رفتن ناگهانی بینایی یا تاری دید* 

*کاهش سریع وزن* 

*گیجی طولانی مدت* 

*زخم هایی که به نظر می رسد هرگز خوب نمی شوند

* مراجعه به موقع به پزشک، پیشگیری و استخدام پرستار سالمند در منزل، می تواند باعث نجات جان شما و عزیزانتان شود. رعایت نکاتی که گفته شد و توجه به سلامتی جسمی و روحی در دوران سالمندی اهمیت زیادی دارد.

 

 


نظر شما :