روز جهانی آسم

روز جهانی آسم

روز جهانی آسم
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۲:۲۳ کد : ۵۷۴۳ اخبار معاونت
تعداد بازدید:۱۱۱
*روز جهانی آسم یک رویداد سالانه است که به ابتکار سازمان جهانی آسم (GINA) به منظور ارتقاء آگاهی و مراقبت از بیماران دارای آسم در سراسر جهان برگزار می‌شود. همچنین افزایش آگاهی، مراقبت و پشتیبانی از افرادی که مبتلا به آسم هستند. روز جهانی آسم در سه شنبه اول ماه مه برگزار می‌شود*
روز جهانی آسم

 *روز جهانی آسم یک رویداد سالانه است که به ابتکار سازمان جهانی آسم (GINA) به منظور ارتقاء آگاهی و مراقبت از بیماران دارای آسم در سراسر جهان برگزار می‌شود. همچنین افزایش آگاهی، مراقبت و پشتیبانی از افرادی که مبتلا به آسم هستند. روز جهانی آسم در سه شنبه اول ماه مه برگزار می‌شود* 

  •  *آسم چیست:* 

آسم نوعی التهاب مزمن در مجاری تنفسی ریه است که باعث سرفه، گرفتگی قفسه سینه، خس خس یا تنگی نفس می‌شود و شایع‌ترین بیماری مزمن در کودکان است.شیوع علائم آسم در ایران، در بزرگسالان حدود ۹ درصد و در کودکان ۱۱ درصد بوده که این میزان ابتلا در کلانشهرها و شهرهای دارای آلودگی هوا به مراتب بیشتر است. 

  •  *علائم آسم:* 

افراد دارای سرفه‌های طولانی بیش از چهار هفته، خس‌خس سینه مکرر، تنگی نفس و احساس سنگینی در قفسه سینه  جهت غربالگری آسم به نزدیک‌ترین پایگاه سلامت و یا خانه بهداشت به منزل خود مراجعه کنند. نداشتن آگاهی، عدم مراجعه منظم به پزشک، عدم مصرف دقیق داروهای استنشاقی و استفاده از ابزار کمک دارویی به شکل درست، نگرانی از مصرف اسپری‌های تنفسی به ویژه کورتیکواستروئیدها مهم‌ترین علت‌های بروز عوارض شدید و عدم کنترل آسم است. 

 امیدواریم برگزاری برنامه‌های مناسب در روز  جهانی آسم، گامی جهت افزایش سطح سواد سلامت جامعه درباره اهمیت کنترل آسم و آموزش به بیماران مبتلا و خانواده آنها برای تشخیص به موقع و کسب مهارت لازم در استفاده از درمان‌های دارویی و کنترل بیماری باشد.  

  • شعار روز جهانی آسم در سال 2022(1401)؛«رفع کاستی ها در مراقبت از بیماران مبتلا به آسم» 
  • شعار روز جهانی آسم در سال 2021(1400)؛ «شناخت باورهای نادرست درباره آسم»

( ۲ )

نظر شما :