مصرف خودسرانه دارو سلامت افراد را به خطر می اندازد/بیماران درمان آنتی بیوتیک را کامل کنند

مصرف خودسرانه دارو سلامت افراد را به خطر می اندازد/بیماران درمان آنتی بیوتیک را کامل کنند

مصرف خودسرانه دارو سلامت افراد را به خطر می اندازد/بیماران درمان آنتی بیوتیک را کامل کنند
۱۳ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۰:۲۹ کد : ۴۶۶۰ اخبار معاونت
تعداد بازدید:۶۳۰
دکتر خدیجه حمیدیان گفت: مصرف خودسرانه دارو موجب عوارض جبران ناپذیری در بدن افراد خواهد شد.
مصرف خودسرانه دارو سلامت افراد را به خطر می اندازد/بیماران درمان آنتی بیوتیک را کامل کنند

به گزارش وبدا زابل؛ این روزها با توجه به شیوع ویروس امیکرون در کشور و علائم مشابه آن با سرماخوردگی بسیاری از افراد بدون توجه به نظر پزشک اقدام به مصرف خودسرانه دارو می کنند.

از طرفی افرادی که به واسطه داشتن سیستم ایمنی قوی بدون استفاده و یا با استفاده از چند دارو در برابر امیکرون بهبود پیدا کرده اند پس از آن تجربیات خود را به سایر افراد منتقل می کنند و افراد بیمار را از رفتن به نزد پزشک باز می دارند، لذا استفاده دارو بدون تجویز پزشک باعث می شود که افراد با سیستم ایمنی ضعیف بدنی در هنگام ابتلا به امیکرون و سایر بیماری ها مشکلات عدیده ای برای آنها پیش آید.

در همین رابطه به سراغ دکتر خدیجه حمیدیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زابل رفتیم تا با عوارض خوددرمانی و مصرف بی رویه دارو آشنا شویم.

دکتر حمیدیان در همین رابطه به خبرنگار ما گفت: خود درمانی که با مفهوم خود مراقبتی تفاوت دارد، رفتاری است که طی آن شخص سعی می کند بدون کمک و نظر پزشک بیماری یا مشکل سلامتی خود را درمان کند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زابل افزود: سلامتی از عوامل مؤثر در توسعه پایدار هر جامعه است و البته نقش دارو در این میان بسیار اساسی، مؤثر و تعیین کننده است.

دکتر حمیدیان خاطر نشان کرد: هر چند مصرف دارو به عنوان آخرین و حساسترین مرحله در چرخه سلامت و بهداشت از مهمترین ارکان درمان بیماریها است؛ اما مصرف بی رویه و خودسرانه دارو  یا خوددرمانی با توجه به گسترش ابعاد آن از مشکلات مهم بهداشتی درمانی به خصوص در کشورهای درحال توسعه محسوب می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زابل بیان کرد: اگرچه مصرف بجا و درست یک دارو، سلامت را به فرد باز میگرداند، اما مصرف نادرست و زیاده از حد همان دارو می تواند پیامدهای نا گواری در پی داشته باشد، این پیامدها می توانند از نارضایتی بیمار، طولانی شدن زمان بیماری و شدت آن شروع شده و به عوارض جانبی خطرناک و بستری شدن در بیمارستان و در نهایت افزایش هزینه های درمانی و حتی مرگ بیمار ختم شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زابل همچنین تصریح کرد: مصرف برخی از داروها مانند آسپرین و استامینوفن باعث تسکین موقت ناخوشی در فرد می شود و به معنا درمان کامل نیست لذا فرد با مصرف دراز مدت این دارو ها می تواند آسیب های جبران ناپذیری به بدن خود وارد کند.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورها برای فروش دارو قوانینی وجود دارد که فروش آنها را به دو دسته تقسیم می کند، گروه اول داروهایی که زیر نظر و با تجویز پزشک تحویل بیمار می شود و گروه دوم داروهایی بدون تجویز و نسخه پزشک می باشد که می بایست تحت نظارت مسئول فنی داروخانه، دکتر داروساز تهیه و مصرف شوند.

 

 

مصرف بیش از اندازه آنتی بیوتیکی زیان آور است

 

 

وی همچنین بیان کرد:  مصرف بی رویه و خودسرانه دارو در جهان تاکنون تلفات زیادی داشته، شایعات جسمی و روحی فراوانی بر بیماران وارد کرده است و بسیاری از بیماری های حاد و مزمن را در درازمدت متوجه افراد کرده است؛ ابتلا به انواع سرطان، بیماری های مفصلی، ناباروری، نقایص جسمی در نوزادان به هنگام تولد، از کارافتادگی کبد و کلیه ها تنها بخش کوچکی از پیامدهایی است که فرد در نتیجه مصرف بی رویه دارو و بدون مشورت با پزشک یا داروساز در معرض آن ها قرار می گیرد.

 

دکتر حمیدان در ادامه به مقاومت آنتی بیوتیکی و نتایج زیان بار آن اشاره کرد و افزود: باید در نظر داشته باشیم که آنتی بیوتیک را فقط با تجویز پزشک مصرف کنیم و دوره درمانی آن را حتما کامل کنیم چون مصرف بی‌رویه و نادرست آن باعث می‌شود که میکروب‌ها نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زابل ادامه داد: مهمترین مسئله در مصرف آنتی بیوتیک ها این است که باقی مانده آنها را از دوره های قبل که در منزل مانده است هرگز استفاده نکنیم چراکه دوره درمان با مصرف اینگونه بیمار، ناقص خواهد ماند به طور کلی پس از تجویز آنتی بیوتیک از سوی پزشک دوره درمان باید کامل شود و هیچ باقی مانده ای در منزل نماند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زابل همچنین تصریح کرد: مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها همچنین می تواند مشکلات گوارشی را نیز برای افراد بوجود آورد که تهوع، استفراغ، احساس پر بودن، نفخ، دل پیچه و معده درد از عوارض شایع گوارشی این گروه از داروها است.

وی ادامه داد: همچنین عوارضی همچون اسهال شدید، معده درد شدید، دیدن خون در مدفوع، تب و استفراغ غیر قابل کنترل از عوارض خطرناک  مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها در افراد است که حتما باید به پزشک جهت درمان مراجعه کرد.

دکتر حمیدیان در پایان گفت: با توجه به وضعیت موجود و شیوع بیماری کرونا اکیدا توصیه می‌کنیم که مردم خوددرمانی نکنند، و به محض بروز علایم بیماری به پزشک مراجعه کنند تا درمان های لازم را قبل از شدید شدن بیماری دریافت کنند.


( ۶ )

نظر شما :