گرما زدگی

۱۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۸:۴۶ کد : ۳۹۳۶ اخبار معاونت
تعداد بازدید:۴۱۷
گرما زدگی

گرما زدگی

گرما زدگی به افزایش دمای بدن که ناشی از مواجهه‌ی طولانی مدت با دمای بالا، فعالیت بدنی در دمای بالا و یا برخی بیماری های زمینه ای اتفاق می افتد، گفته می شود. این عارضه اکثراً خفیف است ولی میتواند موجب مرگ هم بشود. گرما زدگی بیشتر در فصل تابستان و به ویژه در کودکانی که طولانی مدت بیرون از خانه هستند اتفاق می افتد. به گفته CDC (مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها)، هر ساله حدود 618 نفر از عوارض ناشی از گرمای شدید مثل گرمازدگی یا خستگی گرمایی در ایالات متحده جان خود را از دست می دهند. گرما زدگی قابل پیشگیری است. با دانستن علل ایجاد آن، علائم آن و درمان زودهنگام آن میتوان جلوی بسیاری از موارد شدید بیماری را گرفت.

گرما زدگی به سه دسته تقسیم می شود:

  1. گرما زدگی خفیف (Heat cramps) : علائم گرما زدگی خفیف شامل درد در شکم، بازو و ساق است و به علت کمبود آب و املاح در اثر تعریق زیاد بوجود میاید.
  2. گرما زدگی متوسط Heat syncope)) : علائم گرما زدگی متوسط شامل ضعف، احساس خستگی شدید و از حال رفتن است. احساس تشنگی شدید، سردرد، تهوع، استفراغ و گیجی هم از دیگر علائم آن است. این عارضه بیشتر در چند روز اول اوقاتی پیش میاید که فرد در یک هوای گرم کار و فعالیت جدیدی را که به آن عادت ندارد شروع میکند. اگر بعد از یک تعریق شدید فقط آب بدون املاح استفاده کنیم احتمال ایجاد این وضعیت زیاد است. درمان عبارتست از : فرد را به یک محل خنک منتقل کنید. لباس های او را درآورید. اگر هوشیار است به او آب خنک ک حاوی املاح است بدهید. با پنکه و حوله خیس او را خنک کنید.

  1. گرما زدگی شدید Heat stroke)) : تعریف این وضعیت از لحاظ پزشکی اینست که درجه حرارت مرکزی بدن از ۴۰ درجه سانتیگراد بیشتر شود. علائم آن بصورت تهوع، تشنج، کاهش سطح هوشیاری و کما است. درمان عبارتست از : سریعا با اورژانس تماس بگیرید. بیمار را در یک وان یخ قرار دهید. تمام لباسهای او را درآورید. تکه های یخ را در زیر بغل، کشاله ران و گردن بیمار قرار دهید.

مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم (DPIC) معاونت غذا و داروی زابل


نظر شما :