اهمیت واکسیناسیون و واکسن های کووید موجود در ایران_DPIC

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۸:۲۹ کد : ۳۸۷۰ اخبار معاونت
تعداد بازدید:۴۶۲
اهمیت واکسیناسیون و واکسن های کووید موجود در ایران_DPIC

اهمیت واکسیناسیون

تشویق به واکسیناسیون در جمعیت گسترده مهمترین سلاح برای کنترل همه گیری کووید- 19 می باشد و تزریق واکسن باعث می شود زنجیره فرد به فرد انتقال ویروس شکسته شود. از این رو واکسیناسیون هر چه سریعتر در حفظ سلامت هر فرد، خانواده هر فرد و نیز سایر افراد جامعه بسیار کمک کننده است. ریسک ابتلا به بیماری بعد از تزریق واکسن به صفر نمی رسد، و ممکن است فرد واکسینه شده بعد از تزریق واکسن دچار بیماری خفیف شود یا ناقل بیماری باشد. طول مدت ایمنی زایی واکسن های کووید- 19 مشخص نشده است. از این رو توصیه می شود افراد واکسینه شده پروتکل های بهداشتی را بعد از تزریق واکسن نیز رعایت کنند. لازم به ذکر است ایمنی زایی واکسن ها حدود 2 تا 3 هفته بعد از تزریق نوبت دوم واکسن کامل می شود و مراقبت های فردی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید- 19 بعد از دریافت واکسن نیز باید ادامه یابد.

واکسن های کووید- 19 موجود در بازار دارویی ایران

واکسن های کووید- 19 موجود در بازار دارویی ایران که تحت نظر سازمان غذا و دارو مجوز واردات دریافت کرده اند و جهت پیشگیری از بیماری کووید- 19 در افراد بالای 18 سال توصیه می شوند به شرح زیر می باشد:

اسپوتنیک V

آسترازنکا

سینوفارم

کووکسین

تمام واکسن های موجود در بازار دارویی به طور قابل توجهی ریسک ابتلا به بیماری کووید- 19 شدید، عوارض جدی و مورتالیتی ناشی از آن را برای فرد واکسینه شده کاهش می دهند. عوارض جدی ذکر شده با واکسن های کووید- 19 نسبت به عوارض ناشی از ابتلا به بیماری بسیار نادر و قابل اغماض است.

برندهای تجاری واکسن کووید- 19 غیر قابل تعویض است. بعد از تزریق نوبت اول واکسن باید حتما از همان برند تجاری واکسن در نوبت دوم استفاده شود.

اجزای سازنده نوبت اول و نوبت دوم واکسن اسپوتنیک با هم متفاوت است. در صورتی که بیمار بعد از تزریق نوبت اول واکسن کووید- 19 دچار عوارض جدی شود، نوبت دوم واکسن نباید دریافت شود. در چنین شرایطی تعویض برند برای نوبت دوم توصیه نمی شود.

برند تجاری Covishield که واکسن آسترازنکای تولید شده توسط موسسه سرم هند است می تواند جایگزین برند Vaxzevria باشد.


( ۱ )

نظر شما :