بیماری سل شایع ترین عامل عفونی مرگ بالغین است

۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۵ کد : ۳۷۰۲ اخبار معاونت
تعداد بازدید:۵۶۷
بیماری سل شایع ترین عامل عفونی مرگ بالغین است

بیماری سل یک بیماری عفونی واگیردار است که توسط مایکوباکتریوم توبرکلوزیس ایجاد می شود. سل می تواند تمامی اعضای بدن را درگیر سازد. ولی شایع ترین شکل بیماری سل ریوی است.

راه انتقال:

راه انتقال عفونت تقریبا از راه تنفسی است ولی میکروب سل پس از ورود به ریه و ایجاد ضایعه اولیه می تواند از طریق جریان خون، عروق لنفاوی، برونشها و یا به علت مجاورت اعضا مستقیم به دیگر قسمت های بدن منتشر شود.

علایم بالینی:

شایع ترین علامت ابتلا به بیماری سل ریوی سرفه پایدار به مدت 2 هفته یا بیشتر است که معمولا با خلط و گاهی خلط خونی همراه بوده و ممکن است علایمی از جمله تنگی نفس و درد قفسه سینه نیز وجود داشته باشد.

درمان:

اساس درمان بیماری را درمان دارویی تشکیل می دهد. در اکثر موارد خطر سرایت بیماری پس از دو هفته از آغاز درمان موثر از بین رفته است.

وضعیت بیماری سل در منطقه سیستان:

شهرستان زابل کانون بیماری سل در کشور می باشد. از سالیان گذشته بالاترین میزان بروز سل در سطح کشور به این منطقه اختصاص داشته است که مربوط به علل مختلفی از قبیل وزش طوفان های شدید و دائمی (از قبیل بادهای 120 روزه)، همجواری با کشور افغانستان (در 5 سال گذشته بیماران مسلول افغانی بین 20 تا 30 درصد بیماران مسلول این منطقه را تشکیل داده اند.)، وضعیت تغذیه نامناسب مردم (و شیوع بالای سوء تغذیه) و ... می باشد.


( ۱ )

نظر شما :