تاثیر گیاهان دارویی بر سلامت انسان

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۴ کد : ۳۴۲۸ اخبار معاونت
تعداد بازدید:۸۱۷۸
تاثیر گیاهان دارویی بر سلامت انسان

 

گیاهان همواره برای بشر سودمند بوده اند و از ابتدای تاریخ، بخشی جدایی ناپذیر از زندگی انسان محسوب می شدند. گیاهان دارویی از ارزش و اهمیت خاصی در تامین بهداشت و سلامتی جوامع هم به لحاظ درمان و هم پیشگیری از بیماری‌ها برخوردار بوده و هستند وگرایش عمومی جوامع به استفاده از داروها و درمان‌های گیاهی و به طور کلی فرآورده‌های طبیعی به ویژه در طی سال‌های اخیر روبه افزایش بوده و با سلامت انسان‌ها ارتباط تنگاتنگی دارد، با توجه به تاثیرات سوء داروهای شیمیایی بر روی افراد و عوارضی که مصرف طولانی آن در صورت درمان سریع ایجاد می‌کند غالبا در درازمدت مصرف داروهای شیمیایی تاثیرات غیر عضو را با خود به همراه دارند.

برخی از گیاهان ترکیبات قوی دارند و باید با همان دقتی که داروهای شیمیایی را مصرف می کنید مصرف شوند. هرگز خوردن داروهای تجویز شده تان را بدون اطلاع پزشکتان قطع نکنید. همیشه به پزشکتان بگویید که قرار است برای بیماری تان خوردن داروی گیاهی را آغاز کنید و یا چه داروهای گیاهی مصرف می کنید. امروز در همه جای جهان این طور برداشت می‌شود که چون داروها و مواد طبیعی عوارض ندارند می‌توان از آنها به راحتی در درمان بیماری‌ها استفاده کرد و حتی این تفکر وجود دارد که گیاهان دارویی نه تنها عوارضی ندارند بلکه اثرات آنها قوی‌تر و هزینه‌های درمانی  را نیز پایین‌تر می‌آورد، در حالی که این طور نیست گیاهان دارویی نیز مانند داروهای شیمیایی در مصرف نابه‌جا یا طولانی مدت می‌توانند عوارض جانبی در فرد ایجاد کنند.

آنچه در مورد مصرف گیاهان دارویی قابل تامل است این است که در اکثر مواقع در صورت مصرف یک نوع گیاه، اثرات سوء و مواد سمی مشاهده ‌شده است در حالی که اگر با گیاه دارویی دیگر ترکیب شود اثر درمانی خواهد داشت مانند گیاه سنا که به تنهایی مصرف آن دارای مضرات جبران ناپذیری است ولی همین گیاه وقتی با گیاهی دیگر (مصلح آن) ترکیب شود بی ضرر و زیان برای انسان خواهد بود.در نتیجه برای درمان در صورت داشتن آگاهی و دانش لازم می‌توان از گیاهان دارویی بهره‌برداری لازم را کرد.


( ۱۹۳ )

نظر شما :