پیشگیری از مسمومیت در همه گیری کرونا، با افزایش آگاهی مانع مسمومیت دارویی شویم

۰۶ آبان ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰ کد : ۳۳۸۳ اخبار معاونت
تعداد بازدید:۲۰۵
پیشگیری از مسمومیت در همه گیری کرونا، با افزایش آگاهی مانع مسمومیت دارویی شویم

هفته پیشگیری از مسمومیت ها در هفته اول آبانماه در کشور برگزار گردید.

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا ودارو طی مصاحبه رادیویی خانم دکتر حمیدیان معاون غذا ودارو  دانشگاه علوم  پزشکی زابل بیان نمود : امسال نیز با شیوع ویروس کرونا با شعار« پیشگیری از مسمومیت در همه گیری کرونا، با افزایش آگاهی مانع مسمومیت دارویی شویم.» آغاز شده است و البته با تاکید ویژه بر پیشگیری از مسمومیت ناشی از مواد ضدعفونی کننده  و الکل، چرا که بسیاری از موارد مسمومیت و فوت در اثر مصرف خوراکی و یا غرغره کردن محلول های حاوی الکل اتلیک (اتانول) و حتی الکل متیلیک (متانول ) به اشتباه و با هدف پیشگیری از عفونت کرونا ویروس جدید گزارش شده است.

وی گفت:  در این رابطه باید همه افراد آگاه باشند که بر اثر مستندات علمی مصرف خوراکی الکل و یا غرغره کردن آنها در دهان هیچ گونه اثری در پیشگیری از عفونت ندارد و با خطر بروز مسمومیت ناشی از اتانول همراه است.وحتی مصرف متانول ضمن اینکه اثر ضدمیکروبی ندارد به علت سمیت بالا مصرف خوراکی آن با بروز مسمومیت های شدید، کوری ومرگ همراه است.

وجذب پوستی بالا متانول بر خلاف اتانول می تواند. موجب بروز مسمومیت شود. بنابراین مواکداٌ  توصیه میشود به هیچ وجه از الکل متیلیک (متانول) یا الکل صنعتی برای ضد عفونی دست و پوست استفاده  نکنند و تنها از فرآورده های ضد عفونی کننده بر پایه الکل اتلیک با غلظت 62 تا 70درصد استفاده کنند.

نکته کلی که باید در خصوص مسمومیت توجه داشته باشیم این است که طیف وسیعی از عوامل می توانند باعث مسمومیت شوند  برای مثال داروها، سموم دفع آفات، مواد شیمیایی ،سوء مصرف مواد، مسمومیت با فلزات سنگین، گیاهان و قارچ های سمی، گزیدگی، مسمومیت با گازها و منوکسید کربن از جمله این عوامل می باشد.

طبق مطالعات انجام شده اکثر مسمومیت های اتفاقی در کودکان زیر 5 سال بعلت  عدم توجه والدین رخ میدهد، بنابراین والدین با انجام یکسری اقدامات ایمن سازی منازل را از نظر پیشگیری از بروزمسمومیت ها انجام دهند.

داروها، محصولات شوینده و فرآورده های آرایشی- بهداشتی را دور ا دسترس کودکان نگهداری کنید.

قبل از دور انداختن ظروف حاوی مواد شیمیایی و شوینده داخل ظرف زباله، آنرا آبکشی نمایید.

داروها را دور از دید ودسترس کودکان و در ارتفاع بالا و درکمد مجهز به قفل نگه داری نمایید.

محصولات خانگی خطرناک (مانند لوله بازکن، جوهر نمک، جرم گیر، محول سفید کننده ولک بر، گاز پاکن، داروها و دیگر مواد شیمیایی) را در بسته بندی اصلی آنها و با دربسته بندی نگهداری نمایید.

از قرار دادن ظروف حاوی مواد شیمیایی در کنار مواد غذایی خودداری نمایید.

از قرار دادن مواد شوینده در کمدهای زیر ظرفشویی اجتناب نمایید. خطر مسمومیت در کودکان نوپا و کنجکاو از این طریق بسیار بالا می باشد.

تمامی سموم مورد  استفاده  در منزل را در ظرف یا درب غیر قابل دسترسی کودکان نگه داری نمایید.

درادامه گفت:  ازهمشهریان عزیز تقاضا داریم با رعایت نکات ذکرشده موجب کاهش موارد مسمومیت ها به ویژه در شرایط همه گیری کرونا شوندتا به بخش بهداشت ودرمان برای کنترل بیماری کرونا کمک نمایند.


نظر شما :