قوی‌ترین آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی برای فصل پاییز

۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۷ کد : ۳۳۴۰ اخبار معاونت
تعداد بازدید:۵۳۹۵
قوی‌ترین آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی برای فصل پاییز

با فرا رسیدن فصل پاییز و تغییرات جوی آب و هوا، مزاج بدن نیز از گرمی به سردی تغییر پیدا می‌کند، این حالت بیشتر صبح‌ها اتفاق می‌افتد از این رو افراد برای اینکه در این فصل کمتر به سرماخوردگی و آنفلوانزا دچار شوند باید با استفاده از دمنوش‌ها، میوه‌ها و سبزی‌ها سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند. ویتامین‌های A  ،C  ، D۳ و E نقشی مؤثر در افزایش مقاومت بدن در برابر انواع بیماری‌ها دارند و در این بین ویتامین C تأثیری چشمگیر در تقویت سیستم ایمنی (دفاعی) بدن دارد و از ابتلا  به سرماخوردگی و انواع عفونت‌ جلوگیری می‌کند. مصرف میوه‌هایی مانند سیب، پرتقال، هندوانه، کیوی، گریپ‌فروت، لیموشیرین و نوشیدن روزانه سه لیوان شربت آب لیموترش تازه با عسل به علت داشتن ویتامین C فراوان، و مصرف سبزی‌هایی مانند اسفناج، گوجه‌فرنگی، کلم‌بروکلی و شلغم به علت فراوانی ویتامین C، در تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثرند . شلغم خام همراه با عسل یا پخته شده خاصیت آنتی‌بیوتیکی دارد، همچنین استفاده از پیاز خام یا پخته شده و سوزاندن آن تأثیری چشمگیر در رفع عفونت‌های بدن و سرماخوردگی دارد . سیر به علت داشتن موادی به نام آلیسین و سولفور خاصیت ضد میکروبی دارد، استفاده از این گیاه باکتری استافیلوکوک را از بین برده و به درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا کمک می‌کند . پودر زردچوبه خاصیت ضد التهابی و باکتریایی دارد و مصرف این ادویه به مقابله بدن در برابر انواع میکروب‌ها کمک کرده و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند . عسل حاوی ماده‌ای به نام پلی‌فنول است و زنجبیل هم مانند یک آنتی‌بیوتیک طبیعی عمل می‌کند از این رو ترکیب عسل و زنجبیل عفونت‌های دستگاه تنفسی و گوارشی را از بین می‌برد.

بخور ترکیب آویشن شیرازی، پونه کوهی، نعناع، تخم گشنیز و اکالیپتوس را در پاکسازی سینوس‌ها، درمان سرماخوردگی، سردرد، تنگی نفس و آسم و ضد عفونی کردن محیط خانه اثرگذار دانست .     

دمنوش‌هایی مانند آویشن شیرازی، مرزنجوش، پونه‌کوهی، نعناع، جینسینگ، اکیناسه (سرخارگل)، گل پنیرک، ختمی و زوفا، بارهنگ، قدومه شیرازی، اسطوخودوس، بابونه، چای سبز، سفید و کوهی، کاکوتی و عناب از جمله دمنوش‌های مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن هستند.

مصرف همزمان گیاهان دارویی با دارو‌های آرام‌بخش شیمیایی، خواب‌آور، ضد فشارخون و افسردگی ممنوع است، زیرا این گیاهان ممکن است اثربخشی دارو‌های شیمیایی را افزایش دهند. بنابراین باید بین استفاده از گیاهان دارویی و مصرف دارو‌های شیمیایی ۲ تا سه ساعت فاصله باشد.افرادی که شیمی‌درمانی می‌شوند، مبتلایان به هپاتیت و نارسایی‌های قلبی و اشخاصی که انسولین تزریق می‌کنند باید  گیاهان دارویی را تحت نظر پزشک استفاده کنند، کودکان زیر سه سال و کهنسالان نیز بهتر است قبل از مصرف این گیاهان با متخصص طب سنتی مشورت کنند.


( ۱۰۹ )

نظر شما :