کرونا و بازار داغ داروهای گیاهی

۳۰ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۱:۵۸ کد : ۳۲۷۸ اخبار معاونت
تعداد بازدید:۵۱۵
کرونا و بازار داغ داروهای گیاهی

استفاده از داروهای طب سنتی نیز مانند داروهای شیمیایی نیازمند نظر متخصص آن حوزه است و  اینکه فکر کنیم داروی سنتی کم عارضه است، غلط است.

در خصوص اظهارات برخی افراد در فضای مجازی در زمینه درمان کرونا با طب سنتی، باید گفت: از ابتدای شروع بیماری تاکنون ادعاهای زیادی مطرح شده است. افرادی که خود به خود درمان می‌شوند شامل حجم زیادی از جامعه است و وقتی می‌توان در مورد یک دارو ادعای درمان کرد که در کارآزمایی بالینی بتوانیم بیماران را با هم مقایسه کنیم. تا زمانی که این مقایسه اتفاق نیفتد، بر اساس گزارش موردی نمی‌توان ادعاهای مختلف را از نظر علمی تایید کرد یا به همه مردم تسری داد. 

مواردی که تاکنون در خصوص درمان کرونا با داروهای گیاهی در فضای مجازی عنوان شده، قابل تایید نیست و آنچه مورد تایید دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت است، راهنمای بالینی خودمراقبتی است که در تعامل با طب رایج بوده و منتشر شده است.

میزان تاثیرداروهای گیاهی مانند گلاب، دارچین و زنجبیل در مقابله و درمان بیماری کرونا نیازمند مطالعه و بررسی‌های بیشتر است و نمی‌توان به صراحت گلاب را مهار کننده و درمانگر ویروس کرونا دانست.تأثیر گلاب بر درمان بیماری کرونا ممکن است برای چندین بیمار اثر بخش بوده باشد که آن هم تحت تأثیر عوامل متعددی مانند سیر بیماری، سیستم ایمنی بیمار و سایر عوامل، متغیر است و هنوز ثابت نشده که گلاب به طور مستقیم در درمان بیماری کووید ۱۹ تأثیرگذار باشد.

در زمینه استفاده از سیر و زنجبیل برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، می توان گفت: تقویت سیستم ایمنی یکی از بهترین راه‌های ایجاد ایمنی و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها است که در این خصوص  توجه به سبک زندگی، تغذیه و خواب به موقع ،  استراحت خوب و ورزش به جا و خوردن غذاهایی که هضم آنها سخت نباشد در بالا بردن ایمنی بدن موثر است.

هیچ گونه شواهد بالینی در زمینه تاثیر حجامت در زمینه درمان کرونا نیز وجود ندارد. موضوع سیگار و مواد مخدر هم مانند مصرف الکل به اشتباه مطرح شده و هیچ شواهد علمی وجود ندارد که مصرف کنندگان سیگار یا مواد مخدر بهبودی بیشتر یا ابتلای کمتری دارند و هیچ موضوع علمی این بحث را تایید نمی‌کند.

در هیچ جای دنیا تایید نشده که طب سنتی به طور مستقل می‌تواند بیماری کرونا را درمان کند.


( ۲ )

نظر شما :