معاونت غذا و دارو

اثر نور آفتاب بر مواد غذایی

۳۱ تیر ۱۳۹۷ | ۱۱:۲۹ کد : ۱۲۶۳ اخبار معاونت
تعداد بازدید:۲۹۱۸
مسئول آزمایشگاه کنترل مواد غذایی معاونت غذا و دارو در مورد اثرات مضرتابش مستقیم نور آفتاب بر روی مواد غذایی گفت: تابش طیف گسترده مستقیم امواج نور خورشید بالاخص اشعه ماوراء بنفش بر مواد غذایی ، باعث تغییر ماهیت شیمیایی و بیوشیمیایی مواد غذایی شده و در نتیجه فساد مواد غذایی را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو، مهندس پورکرمی مسئول آزمایشگاه  معاونت غذا و دارو ضمن اشاره به  اثرات مضر و سرطان زایی تابش مستقیم نور آفتاب بر روی موادغذایی و چگونگی نحوه شرایط نگهداری موادغذایی گفت : به عنوان نمونه قراردادن بطری های آب معدنی در معرض مستقیم تابش نور خورشید باعث آزادسازی مواد شیمیایی موجود در بطری و ورود به آب آشامیدنی شده و باعث در معرض خطر جدی قرار گرفتن سلامت مصرف کنندگان می شود.
همچنین قرار دادن فرآورده هایی حجیم شده مانند چیپس، پفک و...مقابل نور آفتاب، به دلیل لایه های آلومینیومی که در بسته بندی استفاده شده ، منجر به فساد چربی داخل این فرآورده ها شده و کلسترول موجود در آنها را افزایش میدهد.
وی افزود: به غیر از فساد مواد غذایی ناشی از تابش مستقیم نور آفتاب، عدم رعایت شرایط مناسب نگهداری نیز باعث فساد خواهد شد. هر ماده غذایی شرایط نگهداری خاص خود را دارد برخی نیاز به نگهداری در یخچال و برخی دیگر باید در دمای خشک و خنک نگهداشته شوند، اما با قاطعیت باید اظهار داشت که نگهداری مواد غذایی در معرض تابش مستقیم نور خورشید ، به سرعت آنها را فاسد و مسموم می سازد. 
وی در خصوص مشخصه بارز فساد کلیه مواد غذایی گفت: تغییر در رنگ و طعم مواد غذایی یکی از مشخصه های بارز فساد مواد غذایی است. مواد غذایی و تنقلات موجود در سوپرمارکت ها که در خارج از فروشگاه ها جهت تبلیغ در دید عموم قرار می گیرند، باعث افزایش فسادپذیری آن ها می شود.
مواد غذایی مانند سس مایونز که حاوی تخم مرغ هستند با وجود پلمپ بودن درب ظرف ، نیاز به نگهداری در یخچال دارند لذا پلمپ بودن و باز نشدن درب بسته های مواد غذایی ، بهانه ای جهت نگهداری در خارج از یخچال برای اینگونه از مواد غذایی نمی باشد. لذا اکیداً توصیه میشود در هنگام انتخاب و خرید مواد غذایی حتما به شرایط نگهداری آنها مطابق با آنچه روی بسته بندی درج شده است توجه نمائید.


( ۳۹ )

نظر شما :