توصیه های غذایی و دارویی در سفرهای نوروزی

۲۸ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۴:۰۷ کد : ۱۰۹۹ اخبار معاونت
تعداد بازدید:۷۴۹
مهندس حبیب اله شهرکی معاون اجرایی معاونت غذا و دارو در گفت و گو با رادیو شهری سیستان در خصوص رعایت نکات دارویی و غذایی در مسافرت های نوروزی توضیح داد.

دربین خانواده های ایرانی مسافرت طرفداران زیادی دارد و شاید به جرات بتوان گفت که ایرانی ها در تمام دنیا به خوش سفری معروفند و اگر شرایط لازم برای مسافرت رفتن فراهم باشد سفر را به در خانه ماندن ترجیح می دهند. ایام تعطیلات نوروز هم یکی از همین زمان هاست و برای داشتن لحظاتی خوش در طول مسافرت، لازم است برخی مسائل را رعایت کنیم تا ان شاء الله دغدغه فکری و روحی برای همشهریان عزیز وجود نداشته باشد.

به همین سبب لازم است برخی نکات غذایی و دارویی که در طول مسافرت های نورزوی می تواند آرامش ما را فراهم کند ، رعایت کنیم و باعث شویم تا حد امکان مشکلات احتمالی کم شود.

داروها و لوازم بهداشت شخصی از جمله مواردی هست که اهمیت بسیار زیادی در مسافرت دارد. همیشه به خاطر داشته باشید که اگر از داروی خاصی استفاده می کنید حتما به اندازه لازم آن ها را به همراه داشته باشید. حتما در طول سفر بهتر است در خودرو جعبه کمک های اولیه داشته باشیم. مقداری از داروهای عمومی مثل قرص های سرماخوردگی، ضد حساسیت، ضد اسهال، ضد تهوع، تبادین (که این مورد را می توان بدون تجویز پزشک از داروخانه ها تهیه کرد)، تعدادی چسب زخم، گاز استریل و باند که می تواند در موقع لزوم مورد استفاده قرار گیردن را در جعبه بگذاریم. اگر در خانواده مان بچه کوچک هم داریم همراه داشتن شیرخشک اضافی، شربت تب بر و قطره لازم می باشد.

قبل از سفر نحوه نگهداری داروها را از دکتر داروساز سوال کنید. داروها را در ماشین، جایی بگذاریم که در معرض نور خورشید نباشد. معمولا ما عادت داریم که داروها را در پشت شیشه عقب ماشین بگذاریم، حتی در زمستان هم باید از این مسئله خودداری کنیم زیرا گرمای محیط باعث می شود ترکیبات موجود در دارو علی الخصوص شربت ها و قطره های خوراکی تغییر ماهیت بدهد و باعث بروز مسمومیت در بیمار شود. به یاد داشته باشیم که تاریخ انقضای داروها را چک کنیم. اگر جعبه اصلی دارو در دسترس نیست تاریخ را از روی بدنه آن چک کنیم.

اگر از داروهای بدون نسخه در طول سفر استفاده می کنیم حتما طبق دستور مصرفی که در بروشور دارو نوشته از آن استفاده کنیم. نکته ای که خیلی مهم است این است که هنگام رانندگی آقایان عزیز که معمولا زحمت رانندگی در ایام سفر را بر عهده دارند از مصرف داروهای آرام بخش، کدئین دار، آنتی هیستامین و خواب آور خودداری کنند.

در صورتیکه مریض دیابتی داریم که انسولین تزریق می کند، به اندازه کافی دارو و سرنگ مورد نیاز برایش فراهم کنیم. توصیه می شود دستگاه یا نوار کنترل خون، قند حبه ای، نبات، بیسکوییت و آب میوه برای درمان کاهش احتمالی قند خون در سفر همراه خود داشته باشیم. بعضی از همشهریان عزیز در این ایام سفر خارجه تشریف می برند، اگر سفر خارجه می رویم با توجه به برخی از ممنوعیت های دارویی در بعضی کشورها، توجه داشته باشیم قبل از سفر از قوانین دارویی آن کشور اطلاع پیدا کنیم تا مشکلی پیش نیاید و اگر مجبور به استفاده از یک داروی خاص هستیم نسخه معتبر پزشک را به همراه داشته باشیم.

اگر بیمار فشار خونی داریم بهتر است دستگاه فشار خون و داروهای مصرفی همراه بیمار باشد و تا حد امکان هم از مصرف مواد غذایی نمکی مثل آجیل و تنقلات شور و مواد غذایی چرب حتما خودداری شود.

حتما فراموش نکنیم لوازم شخصی مثل مسواک، حواله، خمیردندان و ژل های شستشو یا شوینده های سبک را همراه داشته باشیم.

در طول سفر از خرید و مصرف قوطی های کنسرو دارای برآمدگی، فرورفتگی و یا شکستگی خودداری کنید و مطمئن باشید که درپوش آن ها شکسته نشده باشند. حتما کنسروها را قبل از مصرف 20 دقیقه در آب در حال جوش حرارت بدهید و بعد مصرف نمایید.

ضمنا اگر همشهریان عزیز به مناطقی سفر می کنند که حشرات زیادی دارد برای جلوگیری از هر گونه گزش حشرات می توانید کرم های دورکننده حشرات را برای استفاده خود و کودکانتان همراه داشته باشید.

همشهریان عزیز توجه داشته باشند در ایام تعطیلات عید به داروخانه های روزانه به خاطر تعطیلی دسترسی نداریم ولی داروخانه های شبانه روزی، داروخانه هایی هستند که در این روزها ملزم به ارائه خدمات می باشند.

در پایان هم لازم است یادآور شد برای ارائه خدمات دارویی در شهرستان زابل در ایام تعطیلات نوروز، داروخانه های شبانه روزی هما، شبانه روزی دکتر شفیعی و داروخانه شبانه روزی امام رضا (ع) آماده ارائه خدمات هستند. در شهرستان زهک داروخانه شبانه روزی نیکفرجام این وظیفه را برعهده دارد. در شهرستان هیرمند داروخانه شبانه روزی دکتر شهرکی، شهرستان هامون داروخانه باراجی و در شهرستان نیمروز داروخانه ادیب آماده ارائه خدمات در ایام تعطیل هستند.

در پایان هم ضمن آرزوی سلامتی برای مردم عزیز امیدوارم سال 97 برای همه شما سال خوبی باشد و لازم است پیشاپیش حلول سال نو و بهار پرطراوت را به تمامی همشهریان عزیز تبریک و تهینیت بگویم و سالی سرشار از برکت و معنویت را از درگاه خداوند متعال برای همه مسئلت دارم.


نظر شما :