خانه تکانی دارویی

۲۸ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۲:۴۷ کد : ۱۰۹۸ اخبار معاونت
تعداد بازدید:۶۶۱
توجه به تاریخ انقضای دارو، نحوه نگهداری داروها و معدوم سازی آن ها هنگام خانه تکانی عید، از جمله مواردی است که لازم می باشد از سوی همشهریان عزیز در نزدیکی تعطیلات سال نو مورد توجه قرار گیرد. به همین منظور در آستانه فرا رسیدن سال نو و در این روزها که همه شهروندان مشغول خانه تکانی هستند لازم است نکاتی جهت پیشگیری از بروز هر گونه مشکل دارویی خدمت همشهریان عزیز یادآور شد.

مهندس حبیب اله شهرکی معاون اجرایی معاونت غذا و دارو در گفتگو با رادیو شهری سیستان این خصوص گفت: 

 حتما موقع خانه تکانی این سوال در ذهن همه به وجود می آید که با داروهایی که در خانه هستند چه کنیم؟

نصفه و نیمه رها کردن درمان یکی از خصلت های بد ما ایرانی ها به حساب می آید و این موضوع  ویژگی ناخوشایندی که باعث می شود وقتی در هر قفسه ای  را در آشپزخانه باز کنیم با تعداد زیادی داروهای سرگردان و نصف و نیمه مواجه شویم که شاید بیشتر آن ها تاریخ مصرف شان گذشته باشد.

همشهریان عزیز توجه داشته باشند دارو از آن دسته مواردی به حساب می آید که نیاز به توجه ویژه داشته  و گاهی کوچک ترین اشتباهی می تواند دردسرهای بزرگی برایمان ایجاد کند.

تا به حال پیش آمده نظافت قسمتی از خانه را فراموش کنید، یک اتاق کوچک ، یک قسمت کوچک از آشپزخانه یا حتی یک کشوی کوچک در اتاق ، خیلی بعید است که خانم خانه ،  تمیز کردن بخشی از خانه اش را فراموش کند چرا که همیشه نظافت و تمیزکردن همه قسمت های خانه برایش مهم است حتی اگر آن قسمت در حد  یک قفسه لباس یا کابینت آشپزخانه باشد.

قفسه داروها و یا کشویی که داروهای مورد نیاز خانواده مان را در آن قرار می دهیم هم یکی از همین بخش ها است که حتما باید تمیز بشود اما چک و تمیز کردن آن هم نکته مهمی است که نباید از کنار آن به سادگی بگذریم.

خیلی از خانم ها داروها را از داخل کمد بیرون می آورند و کف کمد را تمیز می کنند و دوباره داروها را سرجای قبلی خود می گذارند ولی باید گفت که مرتب کردن داروها کاری دقیق تر از پاک کردن گرد و غبار داخل کمد می باشد.

داروهای مختلفی که مدتی طولانی در خانه مانده است را حتما با دقت کنترل کنید و تاریخ مصرف شان را بررسی نمایید چون بسیاری از داروها با گذشت زمان قابل استفاده نیست.

حتما توصیه می شود که نه فقط آخر سال بلکه هر از چندگاهی داروهایتان را بررسی کنید و آن هایی که تاریخ مصرفشان گذشته را دور بریزید.

متاسفانه بعضی افراد هنگام خانه تکانی می خواهند فقط طبقه داروهایشان را سبک کنند و به همین علت وقتی مقداری از قرص هایشان مانده است آن ها را قیچی می کنند و تکه های مصرف شده را به همراه جعبه دارو دور می اندازند، در حالیکه اصلا توجه ندارند که اطلاعاتی مانند تاریخ انقضاء دارو معمولا روی جعبه یا کنار جلد قرص نوشته شده است. پس حتما خانم های خانه دار به این موضوع توجه کافی داشته باشند.

مورد بعدی این است که بعضی افراد فکر می کنند فقط قرص و شربت تاریخ مصرف دارد و قطره ها را می توانیم تا هر موقع که بخواهیم استفاده کنیم ولی این طور نیست. قطره ها با توجه به اینکه استریل هستند وقتی در قطره باز شود حداکثر تا چهار هفته می توانیم از آن ها استفاده کنیم و پس از این مدت بلا استفاده می باشد.

همانطور که عرض شد دارو از آن دسته موادی است که نیازمند توجه ویژه می باشد، برای همین موقع دور ریختن داروهای بلااستفاده و از بین بردن آن ها باید چند نکته را فراموش نکنیم. حتما اگر شربت یا قرصی را می خواهیم دور بریزیم ماده ی داخلش را تخلیه و بعد بسته اش را دور بیاندازیم تا کسی اشتباها آن را مصرف نکند.

البته بهتر است قرص ها و کپسول ها را با زباله های تر مانند تفاله های چای مخلوط کنیم تا ظاهر ناخوشایندش مانع از مصرف آن ها توسط کسی شود. حتما باید توجه داشته باشیم مواد داخل شربت را داخل فاضلاب تخلیه کنیم و شیشه اش را دور بیاندازیم.

آمپول ها و سرنگ ها را حتما در سطل زباله بیاندازیم و درب پلاستیک را محکم ببندیم.

البته با تمام این اوصاف اگر شهروندان عزیز به موقع و با تجویز پزشک دارو را گرفته و به اندازه مصرف کنند تا دوره درمان کامل شود دیگر اصلا دارویی نمی ماند که بخواهیم این دردسرها را داشته باشیم.

همشهریان عزیز این مورد را توجه داشته باشند اگر دارویی در خانه دارید که تاریخ مصرف دارد و قابل استفاده است می توانند به مراکز منتخب هلال احمر مراجعه و با آن ها هماهنگ شود. البته تحویل دارو توسط آن مرکز منوط به رعایت شرایط نگهداری دارو است زیرا هر نوع دارو شرایط نگهداری متفاوتی دارد که با توجه به آن باید دارو را نگهداری کرد.

یک نکته را لازم است یادآور شوم، ممکن است خیلی از شنوندگان عزیز این سوال برایشان ایجاد شده باشد که داروهایی که استفاده نمی شود را می توانند به داروخانه تحویل دهند؟

باید گفت طبق قانون وزارت بهداشت داروهایی که از داروخانه خارج می شوند دیگر قابل مرجوع نیستند چون با توجه به شرایط حساس شیوه نگهداری دارو، داروخانه نمی تواند دارو را تحویل بگیرد زیرا خدای نکرده با توجه به حساس بودن داروها به نور، رطوبت، دمای بالا ممکن است تغییر ماهیت بدهند و این ممکن است برای شخص بعدی مصرف کننده مشکلات جبران ناپذیری ایجاد کند.

نکته دیگر که باید در آخر به آن پرداخت این است که داروها را مرتب کردیم حالا آنها را کجا باید بگذرایم ، داخل کابینت آشپزخانه بگذاریم یا داخل کمد اتاقمان، داخل کمدهای داخل حمام یا سرویس بهداشتی؟ اگر می خواهیم بهترین مکان را برای داروهایمان انتخاب کنیم باید حواسمان باشد به اینکه آن ها در جایی قرار ندهیم که رطوبت زیادی دارد یا خیلی گرم باشد و یا در معرض نور خورشید باشد. پس قرار دادن دارو در کمد سرویس بهداشتی یا حمام یا کابینت بالای اجاق گاز اصلا جای مناسبی نیست زیرا به گفته متخصصان رطوبت چنین مکان هایی میتواند باعث تجزیه دارو و فساد آن شود.

در پایان یادآور می شوم اگر همشهریان عزیز با هم سوالی در این خصوص دارند می توانند با کارشناسان دارویی ما در مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم با شماره تماس 32295611 تماس گرفته و سوال خود را مطرح نمایند.

در آخر هم پیشاپیش سال نو را به مردم فهیم و دوست داشتنی سیستان تبریک می گویم و آرزوی بهترین ها را برای همه از خداوند متعال دارم.


نظر شما :